4 hry na tablet či mobil, ktoré naučia deti programovať

V dnešnej dobe vám k základom programovania vedia pomôcť už aj mobilné hry. Aj keď veľa je z nich určených pre mladšie deti, na konci článku ponúkame majiteľom iPadov variantu vhodnú pre teenagerov a starších hráčov.

Think & Learn Code-a-pillar

Vek: 6+

Cena: Zdarma

Táto aplikácia vás naučí jednoduchému programovaniu. Na to, aby ste v hre rozhýbali stonožku, stačí chytiť jeden z dostupných príkazov a položiť ho na vyznačené miesto. Po spustení kódu sa stonožka správa podľa toho, ako ste ju naprogramovali. Dieťa vďaka tomu pochopí koncept plánovania úkonov a ich následného uskutočnenia v predpísanej sekvencii. Programovacie pasáže sa v priebehu hry striedajú s inými, na matematiku orientovanými úrovňami. Činnosti sa tak deťom len tak ľahko neobohrajú. Deťom hra tiež dopomôže k zlepšeniu priestorovej orientácie. Stonožku ovládajú vzhľadom na jej vlastnú polohu a sledujú ju zhora. To, čo je „vľavo“ a „vpravo“ pre hráčov, nemusí byť vľavo a vpravo aj pre stonožku. Hra k deťom prehovára zrozumiteľnou angličtinou. Jej ovládanie síce nie je nutnosť, ale určite pomôže s prvými krokmi. Aspoň zo začiatku je vhodné hrať v dvojici rodič-dieťa. Aplikácia nevysvetľuje niektoré základné úkony a preto môže prítomnosť spoluhráča pomôcť dieťaťu, aby nestratilo pozornosť .

Ide o samostatnú neplatenú hru, avšak je možné k nej dokúpiť aj programovateľnú hračku Code-a-pillar.

Android

iOS

LEGO Mindstorms

Vek: 7+

Cena: Zdarma

Lego Mindstorms funguje na podobnom princípe – dostať robota do cieľa – ale na rozdiel od predošlej aplikácie ponúka viacero možností, ako vyriešiť konkrétny problém. Programovaniu sa tým pádom venuje v širšom kontexte. Stačí presúvať dieliky (otoč sa, choď v pred, chyť a pod.) na programovaciu plochu. Výhodou je, že v prípade omylu v naprogramovanej sekvencii vám sama aplikácia označí dielik, pri ktorom nastala chyba. Programovateľný robot používa pomerne jednoduché príkazy a zvýšená obtiažnosť je dosiahnutá skôr zaujímavými logickými úlohami, ktoré sú pred deti postavené. Náročnosť stúpa celkom rýchlo, preto hráč musí vždy najprv ovládnuť súčasnú úroveň, než je pripustený k tej ďalšej. Hra je k dispozícii zadarmo, avšak slúži ako reklama na propagovanie reálnej lego stavebnice Mindstorms.

Android 

iOS

Séria Lighbot

Vek: 6+/9+

Cena: Zdarma/2,99€/3,14€

Na rozdiel od predošlých aplikácií, Lightbot vyučuje aj vnorené kódy (makrá) a slučky, ktoré sú už hlbším ponorením sa do témy programovania. Hráči sú postavení pred logickú úlohu rozsvietiť všetky políčka na hracej ploche. Slúži im k tomu programovateľná postavička, ktorá sa otáča a hýbe podľa vopred navolených príkazov. Ide o pokročilé, avšak stále hravé programovanie, pri ktorom si deti cibria procedurálne premýšľanie. Tiež sa naučia, ako sa dá veľký problém vyriešiť jednoduchšie, ak sa rozloží na sled malých krokov. Aplikáciu vo vyšších úrovniach nemusia obchádzať ani rodičia, hlavolam totiž potrápi aj starších hráčov. Ide o platenú aplikáciu, avšak na oficiálnej stránke existujú aj alternatívy zadarmo.

Oficiálna stránka projektu Lightbot

Spritebox

Vek: 8+

Cena: Zdarma

Spritebox je odlišný v tom, že si síce požičiava mechaniku programovacieho hlavolamu, ale vkladá ju do iného typu hry. Tou je platformová skákačka. Postavička si poskakuje po svete a snaží sa nájsť všetkých svojich kamarátov. Niektoré prekážky však vyžadujú doplnenie schodov či odstránenie stien. Hráči si tak pri niekotrých problémoch sami preprogramujú danú úroveň tak, aby ju mohli prekonať. Spritebox je určený hlavne pre staršie deti, keďže spája dva zložitejšie koncepty a pre celkovú orientáciu v hre sú nutné anglické inštrukcie. Zároveň je tento prístup pre deti o niečo znesiteľnejší – pôsobí viac ako zábava a menej ako učenie.

Internet

Android

iOS

Bonus:

Swift Playgrounds

Vek: 12+

Cena: Zdarma

Táto aplikácia je dostupná iba na zariadeniach iPad a naberá vážnejší tón výučby. Je nadizajnovaná tak, aby v niekoľkých rozsiahlejších blokoch naučila hráčov programovaciemu jazyku Swift. Ten sa využíva pri vytváraní aplikácií pre Apple zariadenia. Obrazovka je rozdelená na grafickú časť s postavičkou a prostredím a programovaciu plochu. Tá však už neobsahuje obrázkové prvky, celá funguje len v znakoch a pripomína tak programovaciu konzolu. Swift Playgrounds je možné postupne rozširovať o ďalšie lekcie a je určená skôr pre teenagerov a dospelých. Nutnosťou používania je ovládanie základov anglického jazyka.

iOS

 

Pokiaľ by ste mali záujem prečítať si o ďalších spôsoboch, ako seba či svoje deti naučiť programovaniu, odporúčame náš článok o bezplatných hrách, ktoré naučia deti programovať a článok o najlepších počítačových krúžkoch .

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.