5 spôsobov, ako pomôcť študentom sústrediť sa pri digitálnej práci

Študenti dnes čelia zaujímavému paradoxu: Rovnaké zariadenia, ktoré používajú na prácu, sú zároveň ich najväčším rozptýlením. Ako im môžeme pomôcť ?

 

1. Všetko je o priečinkoch

Pomáha, ak majú žiaci vytvorený digitálny priečinok pre každý predmet zvlášť. Tak si môžu všetky poznámky, domáce úlohy, prezentácie a práce udržiavať na správnom mieste. Jednoducho sa k potrebnému dokumentu vedia vrátiť a nemusia strácať čas hľadaním priečinka.

Tip: Veľmi výhodné je pomenovať súbory podľa toho, čo sa v nich naozaj nachádza. Ideálny stav je, ak vám dieťa podá svoj počítač, a vy ste do minúty schopní nájsť konkrétnu úlohu.

checklist

2. Rozdeľte čas na prácu a zábavu

Notifikácie zo sociálnych sietí sú častým rozptýlením pri práci. Niektorí študenti ich úplne vypínajú, aby sa mohli sústrediť na rýchle dokončenie úloh. Vyhnú sa tak pravidelným kontrolám nových statusov či správ a čas venovaný úlohám sa výrazne zníži. Okrem urýchlenia práce sa zlepšuje aj jej kvalita a stúpa dobrý pocit po jej vykonaní.

Jeden zo spôsobov, ako zvýšiť efektivitu, je takzvaná Pomodorova metóda na zvýšenie produktivity. Venujte sa úlohám 25 minút a potom si dajte 5-minútovú prestávku. S týmto postupom sa každá úloha zdá byť menej únavná, keďže vaša pozornosť je rozdelená rovnomerne.

Tip: Podporte deti, aby sami pomenovali, čo ich najviac rozptyľuje a nechajte ich vymyslieť spôsob, ako sa tomu vyhnúť. Dobrým príkladom na manažment času je aplikácia Forest. Užívateľ si na svojom mobile nastaví čas, ktorý sa chce venovať práci. Pokiaľ sa zariadenia nedotýka, na jeho monitore rastie digitálny les. Ak však skontroluje notifikáciu, stromy vysychajú a les vädne. Aj takouto jednoduchou motiváciou sa dá postupne zlepšovať vytrvalosť.

forest

3. Vyhnite sa zbytočnému zmätku

Učitelia často požadujú spôsob odovzdávania úloh, aký vyhovuje im. Jeden sa prikláňa k aplikáciám, iný ku Google Docs a ďalší chce mať všetko poslané emailom. Takto žiaci strávia kopec času zisťovaním, ako a komu úlohu poslať. Často pri tom ich pozornosť zaujme niečo iné (neotvorený mail), a k práci sa už nevrátia.

Tip: Spýtajte sa svojho dieťaťa, akou formou mu učitelia zadávajú úlohy a ako by to bolo podľa neho najlepšie. Riešenie tohto problému síce spočíva na vedení školy, ale návrhom môžete vždy prispieť aj vy. Tým sa zlepší nielen efektivita práce a využitie času vášho dieťaťa, ale aj jeho schopnosť riešiť problémy komunikáciou.

 

4. Podporte deti v stretávaní sa s rovesníkmi

Dokonca aj tí najsnaživejší žiaci sa zvyknú vyčerpať a ich pozornosť sa vytratí. Deti trávia veľa času za počítačom či tabletom v škole aj doma. Preto je veľmi dôležité poskytnúť im pravidelné možnosti stretávať sa a vyčistiť si hlavu.

Tip: Aj krátke odreagovanie sa pomáha študentom pri sústredení. Deťom prospieva stretávanie sa s rovesníkmi. Ich hladina stresu sa rýchlo znížuje a produktivita narastá. Nie len rodičia, ale aj učitelia by mali podporovať deti v čase strávenom s rovesníkmi.

 

5. Plánovače a zoznamy nemusia byť digitálne

Niektoré školy sa sústreďujú na kompletnú digitalizáciu a obmedzujú používanie papiera. Pre mnohých študentov je to lepšie, pre iných je stále efektívnejšie používať písomné plánovače a poznámky.

Študenti si kľudne môžu zapisovať aj analógovo – napríklad aj do poznámkového bloku – zadania, projekty, mimoškolské aktivity alebo akékoľvek významné udalosti. Takto si vedia lepšie zorganizovať čas a vytvoriť si priority.

Tip: Podporte svoje dieťa, aby, napriek modernej dobe, malo zápisník, kde si zaznačí úlohy, aktivity alebo špeciálne udalosti. Takto môže online platforma slúžiť iba ako záloha. Žiakom a študentom sa často stáva, že sa počas hľadania úlohy na internete zatúlajú na “zaujímavejšie” stránky.

Digitalizácia škôl je nevyhnutná pre ďalší pokrok vo vzdelávaní. Nie je však všetko len o počítačoch. Malý detail ako zápisník či extra čas s kamarátmi vie výrazne pomôcť žiakom uvoľniť sa, alebo sa dlhšie sústrediť.

Mali by ste ďalší tip ako sa vyhnúť rozptýleniu pri práci s počítačom? Neváhajte nám o ňom napísať.

„Preložené autorom Vĺčata.sk z Common Sense Media, Americkou neziskovou organizáciou, ktorá pomáha rodinám robiť správne rozhodnutia v dnešnom svete médií a technológií. Pôvodnú recenziu nájdete na www.commonsensemedia.org/...“

logo-common_sense_media-screenrgb

 

Kristína Doliňáková

Kristína je momentálne maturantkou, ktorá sa našla vo vede a technike. Venuje sa dobrovoľníctvu a zážitkovému vzdelávaniu. Fascinujú ju hry každého žánru a zaujíma sa o ich vplyv na vývin človeka. Nemyslí si, že hranie hier je len pre deti.