Angry Birds 2

Nahnevané vtáčiky sú spať! Tentokrát ale budú asi nahnevaní aj tí čo ich hrajú – Angry Birds totiž vo svojej najnovšej časti prešli radikálnou zmenou – preč je stonásobné opakovanie každej úrovne, na druhej strane pribudli náhodne generované úrovne, ktoré je niekedy úplné nemožné poraziť. Výsledný dojem nezachránia ani skvele vymyslené nové herné prvky.

Angry Birds 2 sú dlho očakávaným pokračovaním dnes už legendárneho predchodcu. Na hre je vidno obrovský kus práce, ako aj invenciu, s ktorou sa snažili autori prísť. Nových prvkov a elementov je veľa, nie všetky sú ale pozitívne a radostné.

Základným prvkom hry stále ostáva strieľanie vtáčikov z praku na prasiatka, ktoré sa ukrývajú v pevnostiach z dreva (a neskôr kameňa, ľadu a ďalších materiálov). Každý z vtáčikov má iné špeciálne schopnosti a vie tak rozbiť iný druh pevnosti. Základným princípom hry je teda fyzika – vypočítať si (aspoň približne) uhol pod ktorým vtáčik poletí, vybrať správny typ vtáčika na materiál (žltý vtáčik excelentne rozbíja drevo, ale neporadí si s ľadom, na ktorý je zase vhodný vtáčik modrý).

Screenshot_2016-01-16-17-24-39

Tento princíp poznáme už z pôvodných Angry Birds, kde fungoval výborne – dieťa sa stretávalo s čoraz ťažšími hádankami, muselo hádanky opakovať, až kým nenašlo tú správnu kombináciu ako zničiť všetky prasiatka na mape a použilo pritom čo najmenej vtáčikov. A tu sa nachádza najväčší nedostatok Angry Birds 2 – úrovne sú náhodne generované, a tak sa stane, že tam kde bol pri prvom pokuse ťažko zničiteľný kameň a úroveň sa takmer nedala prejsť sa zrazu nachádza ľad a zrazu je možné časť úrovne prejsť bez problémov. Vytráca sa tak radosť z prekonávania čoraz ťažších prekážok, pretože úspech častokrát závisí na náhode. Naopak sa objavuje frustrácia z toho, keď sa zjaví náhodne generovaná pevnosť, ktorá sa takmer nedá rozbiť.

Screenshot_2016-01-16-17-22-41

K tomu sa pripája druhy nový a výrazne negatívny prvok hry – prechod na freemium model. Freemium alebo free-to-play hry sa dajú rozdeliť na dve kategórie: tie, ktoré ponúkajú bonusový obsah za peniaze a sú relatívne prijateľné aj pre deti, a na tie, ktoré dajú hráčovi obmedzený čas, po ktorý môže hrať a potom buď musí čakať istý čas, alebo si ďalší čas prikúpi. Angry Birds 2 sa bohužiaľ radí do druhej kategórie – po vyčerpaní 5 životov (alebo pokusov) hráč musí čakať 30 min, aby sa mu život znovu doplnil, alebo si ho kúpi za peniaze.

Screenshot_2016-01-16-15-22-53

Zavedením tejto mechaniky hra stráca svoju najvýraznejšiu charakteristiku: nedovoľuje totiž hráčovi opakovať úroveň donekonečna a získať tak v nej majstrovsto. Namiesto toho dieťaťu predloží prekážky a keď ich na pár pokusov nezvládne, nedovolí mu bez platenia ďalej hrať.

V Angry Birds 2 poteší zavedenie nových mechaník, ako sú rôzne teleporty, kúzla, úrovne zložené z viacerých častí alebo súboje so silnými „šéfmi“ prasiatok. Veľkým vylepšením prešla aj grafická stránka hry, a pribudlo veľa podarených animácií. Excelentnou je adaptívna hudba, ktorá reaguje na aktuálnu oblasť, v ktorej sa hráč nachádza, ako aj na situáciu, ktorá sa v hre odohráva.

Screenshot_2016-01-16-15-12-02

Napriek všetkým týmto vylepšeniam je ale lepšou investíciou namiesto Angry Birds 2 niektorá z predošlých hier zo sveta Angry Birds – namiesto nepodareného freemium modelu (ktorý s takýmto systémom je veľmi drahý) sú totiž dostupné za relatívne malú jednorazovú platbu / zdarma. Hlavne ale obsahujú prvky, kvôli ktorým máme Angry Birds radi – ľahko pochopiteľnú a hrateľnú zábavu, ktorá je ale zároveň výzvou.

Strieľať z praku nahnevané vtáčiky a rozbíjať pevnosti prasiatkam nás len tak ľahko neomrzí, lebo je to výborný oddych. Jeden nevydarený diel celú sériu nekazí a ostáva len dúfať, že sa tvorcovia z Angry Birds 2 poučia a ďalšie diely budú mať kvalitu predošlých.

Na záver pripájame (netradične) aj odkaz na ostatné Angry Birds hry, aby vás recenzia Angry Birds 2 úplne neodradila od tejto výbornej série:

Angry Birds

Angry Birds: Rio

A pre fanúšikov Star Wars veľmi vydarené Angry Birds: Star Wars 1 a 2

Michal Božík

Michal Božík je psychológ, zaoberajúci sa vo svojom výskume psychologickými aspektmi hrania videohier, ako aj vzťahom medzi videohrami a vzdelávaním. Je aj autorom dokumentárneho filmu o videohrách s názvom Cesta hrdinu. Momentálne pracuje ako herný dizajnér v spoločnosti Pixel Federation, v minulosti pôsobil v programe Teach for Slovakia ako učiteľ, kde pracoval aj na tom, ako prebudiť v deťoch motiváciu k učeniu pomocou hier a technológií. S hrami má bohaté skúsenosti.