Bez kompasu sa nestratíte len v lese, ale aj v mediálnom svete

Na súčasné deti, ale aj dospelých dolieha stále viac informácií z najrozličnejších médií, ktoré nám ich ponúkajú v tých najrafinovanejších podobách. Aby sme sa v množstve toho, čo nás denne zaplavuje zo všetkých strán, vedeli orientovať, musíme sa to naučiť.

Schopnosť používať médiá a orientovať sa v húštine informácií, ktoré nám ponúkajú, je súčasťou mediálnej gramotnosti. V procese jej rozvoja zohráva nenahraditeľnú úlohu mediálna výchova.

Zjednodušene by sa dalo povedať, že mediálna výchova je učenie sa o médiách. Tento proces však nie je taký jednoduchý, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zahŕňa v sebe mnoho činností, ktorých cieľom je zlepšovať ľudské schopnosti používať médiá, porozumieť mediálnym obsahom a rozoznať dôsledky ich pôsobenia na život, teda zlepšovať mediálnu gramotnosť. Mediálna výchova veľmi úzko súvisí aj s rozvojom kritického myslenia. Prostredníctvom neho sa deti, ale aj dospelí učia správne využívať médiá a kriticky vnímať obsahy, ktorými pôsobia na publikum. Spôsoby sprostredkovania či interpretovania informácií médiami sú často priveľmi nekvalitné na to, aby z nich čitatelia, poslucháči alebo diváci vedeli vyťažiť podstatu bez toho, aby mali aspoň akú-takú prípravu z oblasti mediálnej gramotnosti. To znamená prípravu zaručujúcu to, že sa v súčasných mediálnych výstupoch budú vedieť nielen orientovať, ale ich aj transformovať do skutočnosti čo najviac zodpovedajúcej podoby.

Význam médií v našom živote netreba podceňovať, ale ani preceňovať. Mediálna výchova by preto nemala byť iba akýmsi manuálom na ochranu pred vplyvom médií či vakcínou proti nim. Práve naopak. Môže byť v mediálnom svete naším kompasom pri hľadaní správneho smeru a môže nás naučiť aj to, ako využívať pozitíva, ktoré nám médiá ponúkajú. Okrem toho by mala pomáhať aj všestranne rozvíjať osobnosť človeka, jeho schopnosť komunikovať a vyjadrovať svoje myšlienky, samostatne uvažovať, vytvoriť si svoj vlastný názor a prezentovať ho tak, aby ho ostatní pochopili neskreslene. Mala by deťom umožniť, aby sa naučili rozoznať podstatné informácie od nepodstatných a zavádzajúcich informácií, pravdu od polopravdy a manipulácie.

Na Slovensku mediálna výchova nie je neznámy pojem. Vyučuje sa na školách, pozornosť jej venujú viaceré organizácie, ktoré sa venujú nielen zvyšovaniu mediálnej gramotnosti vo voľnom čase, ale aj vzdelávaniu učiteľov mediálnej výchovy či tvorbe rôznych materiálov, ktoré pomáhajú rodičom zorientovať sa v tejto oblasti. Práve rodičovská mediálna výchova má veľký význam v procese zvyšovania mediálnej gramotnosti detí. Dopĺňa vzdelávanie, ktoré prebieha počas vyučovania a je zvlášť dôležitá v prostredí internetu, v ktorom sa súčasné deti často orientujú lepšie ako ich rodičia. Rodičia kedysi dokonale poznali priestor, v ktorom sa pohybujú ich deti, pretože mal jasné hranice. Park, ihrisko, dedina, mesto, škola… To všetko poznali. Internet však nemá žiadny plot, ktorý by deťom zabránil v prístupe na nebezpečné miesta. Navyše, táto neobmedzenosť spôsobuje, že rodičia si často ani nevedia predstaviť, na aké možnosti, ale aj hrozby v ňom deti môžu natrafiť. Nejde však len o to, aby svojim deťom pomohli vo svete internetu vybudovať plot, ktorý by ich chránil. To, ako deti v mediálnom priestore fungujú, ovplyvňujú aj rodičia svojím vlastným správaním a zvykmi, teda príkladom.

Rovnako dôležité je však aj vysvetľovanie, komentovanie či diskusia s deťmi o mediálnych obsahoch, ale aj o tom, prečo Janko z vedľajšej triedy môže stráviť na internete celý deň a ja nie. Je teda potrebné deťom vysvetliť, prečo rodičia musia vedieť o tom, aké stránky si na internete dieťa pozerá, aké počítačové hry hrá, koľko času trávi sledovaním televízie a pod. Obmedzovanie času, ktorý deti strávia na internete, pred televíznou obrazovkou či hraním počítačových hier, však musí byť citlivé. Rodičia by v deťoch nemali vzbudzovať dojem, že médiá sú pre ne hrozbou, ale mali by si uvedomiť, že aj prehnaná dávka slobody môže dieťaťu ublížiť. Veď rodičia svojou výchovou a prístupom k deťom do značnej miery ovplyvňujú to, či médiá budú mať na ich ratolesti negatívny, alebo pozitívny vplyv.

Viac informácií o tejto téme nájdete na webe medialnavychova.sk.

Mgr. Mária Moravčíková, PhD.

Pôsobí ako odborná asistentka a tajomníčka Katedry mediálnej výchovy na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V rámci Centra mediálnej gramotnosti sa venuje najmä edičnej činnosti, koordinácii vzdelávacích aktivít a špecializovanej knižnice odbornej literatúry IMEC. Bola lektorkou vzdelávacieho programu Kvalifikačné štúdium predmetu mediálna výchova pre učiteľov stredných škôl. Na FMK UCM vyučuje predmety autorské literárne praktikum, žurnalistické žánre, tréning kritického tvorivého myslenia. Študovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre a na Trnavskej univerzite obhájila dizertačnú prácu Prvky mediálnej výchovy vo vyučovaní materinského jazyka na druhom stupni základných škôl a na stredných školách.