VR – Virtuálna realita v domácnosti, je to bezpečné a je to pre mňa?

Ak sa zaujímate o nové technológie, pravdepodobne viete, že virtuálna realita si už získala obrovskú popularitu. Ľudia sa ju pokúšali vyvinúť už od 50. rokov minulého storočia a až dnes sa jej konečne darí presadiť aj komerčne.

Ako na VR?

Ako s každou novou technológiu, aj s VR prichádzajú nové obavy. Tento článok sa pokúša pomenovať najčastejšie spomínané riziká spájané s virtuálnou realitou. Dozviete sa rady a tipy, ktoré vám predajcovia pravdepodobne nepovedia.

Nenechajte sa oklamať reklamou

VR priemysel je na obrovskom vzostupe a množstvo firiem sa to bude na Vianoce snažiť využiť. Majte na pamäti, že stále ide o drahú záležitosť. Pri kúpe lacnej alternatívy by ste boli doma akurát tak sklamaní. Preto ak chcete kupovať VR, toto sú odporúčané zariadenia:

  • HTC Vive je technologicky najpokročilejší headset. Poskytuje najlepší zážitok, ale je to zároveň aj najdrahšie zariadenie. Ďalšou nevýhodou môže byť, že má veľa káblov a komplikovanejšie ovládanie, preto sa nehodí pre mladších hráčov.
  • Oculus Rift je v rámci VR na počítače rozumným kompromisom ceny, výkonu a jednoduchosti používania.
  • PlayStation VR stojí za uváženie, ak už doma PlayStation 4 máte. V tom prípade sa v porovnaní cena/výkon určite oplatí najviac.
  • Gear VR je mobilná virtuálna realita, ktorá spolupracuje s najnovšími Samsung telefónmi, takže sa zaobídete aj bez počítača. Ak vlastníte jeden z podporovaných mobilov, je to najlacnejšia možnosť s dobrou kvalitou .
  • Google Daydream je novinka od Googlu, ktorá vychádza spolu s novými telefónmi Pixel. Tak ako Gear VR, ide o čisto mobilnú virtuálnu realitu bez pripájania k počítaču.

home-phones

Môže mi prísť zle?

Mnohým ľuďom, ktorí prvýkrát skúšajú VR môže prísť nevoľno. Neznamená to však, že to tak musí byť zakaždým, keď si headset nasadia. Dôležité je vedieť, prečo niektorým ľuďom príde zle a ako tomu predchádzať.

Najčastejším dôvodom je nesprávne nastavený headset. Každý má totiž nastaviteľnú tzv. medzišošovkovú vzdialenosť (interpupillary distance alebo IPD) v rozmedzí aspoň 57 – 71 mm. IPD priemerného dospelého človeka je približne 64 mm, ale konkrétne číslo je možné odmerať u každého očného lekára. No často stačí aj jednoduchý odhad pravítkom.  

Obmedzený rozsah IPD je aj jedným z hlavných dôvodov, prečo takmer všetky dnešné VR zariadenia majú vekové ohraničenie od 12+ rokov. Malé deti majú menšiu medzišošovkovú vzdialenosť a ak nespadá do rozsahu nastaviteľnej IPD, tak VR jednoducho nebudú môcť pohodlne využívať.

Druhou základnou podmienkou, ktorú musí headset spĺňať, sú technické parametre. Aby nám z hrania neprišlo zle, hra musí bežať plynule. To predstavuje minimálne 60 snímkov za sekundulatenciou maximálne 15 ms. Ak nie sú splnené tieto parametre, znovu to môže viesť k nevoľnosti. Na ich splnenie už nestačia iba kvalitné VR okuliare, ale potrebujete aj hardware, na ktorý sú pripojené. V prípade Oculus Rift a HTC Vive je potrebný pomerne výkonný počítač. Mali by ste počítať s investíciou minimálne 800€.

Ak máme správne nakalibrovaný headset a hardware, ktorý spĺňa potrebné technické požiadavky, prichádzajú do hry dizajnové parametre aplikácie. Pod tým rozumieme to, čo budete v hre robiť. Solídne obchody s VR hrami (napríklad Oculus online obchod) majú pri hrách tzv. comfort rating v rozmedzí comfortable/moderate/intense, teda príjemný/stredný/intenzívny zážitok. Určite je odporúčané začať s miernejšími hrami a nehrať sa veľmi dlho (na začiatok stačí 20 minút na sedenie). Postupne si človek prirodzene zvyká a môže hrať intenzívnejšie hry po dlhšiu dobu.

Nakoniec treba dodať, že pocit z hrania VR je veľmi individuálny. Vždy sa nájdu ľudia, ktorým bude virtuálna realita spôsobovať problémy, rovnako ako niektorým ľuďom v aute zle býva a iným nie. Preto je najlepšie vyskúšať si VR ešte predtým, ako budete rozmýšľať nad nákupom. Skúsiť to môžete napríklad v rôznych elektro-obchodoch či vo VR herniach (ktoré už fungujú aj na Slovensku).

landscape-1467018952-ps-vr-game

 

Nasadiť si displej rovno na oči, to nemôže byť zdravé

Čo sa týka blízkosti displeju očí, jedná sa o predsudok z dôb starých televízorov. V tých časoch bolo naozaj nezdravé pozerať sa na televízor z malej vzdialenosti. Nové displeje vo VR headsetoch fungujú úplne inak a sú priamo navrhnuté tak, aby ich mal človek blízko očí. A deje sa čosi presne opačné – niektoré očné problémy sa už dnes liečia pomocou virtuálnej reality. Na Slovensku sa tomu venuje očný chirurg a oftalmológ Peter Žiak

Problém by mohol nastať, keby menšie deti (8 rokov a menej) používali VR dlhodobo.  V hrách totiž zatiaľ nefunguje dynamické zaostrovanie a všetky predmety sú ostré pri vzdialenosti 2 metre. Ak by dieťa, ktorému sa ešte stále vyvíja zrak, trávilo príliš veľa času vo virtuálnej realite, kde nemôže zaostriť na veľmi blízke či veľmi ďaleké predmety, mohlo by to u neho ovplyvniť vnímanie hĺbky aj v skutočnom svete.

Hranie VR hier si vyžaduje priestor

Nové VR headsety ku PC alebo PlayStation majú funkciu “position-tracking”, čo znamená, že snímajú nielen otáčanie, ale aj pozíciu vašej hlavy. To prirodzene láka človeka hrať postojačky a pohybovať sa v priestore. Ak sa teda rozhodnete nainštalovať si doma virtuálnu realitu, jednoznačne budete potrebovať dostatok priestoru. A samozrejme je potrebné odstrániť z blízkeho okolia všetky krehké predmety, ak si neželáte, aby pri prvej napínavej akcii skončili rozbité.

V skratke

Ak si má VR zostavu užiť celá rodina, najlepšou stratégiou je byť dobre informovaný. Určite je potrebné dať veľký pozor na technické špecifikácie ako zariadenia, tak aj počítača, ktorý budete používať. Ak to váš hardware nezvládne a hra nebude dokonale plynulá, pokazí vám to celý zážitok. Najlepšie, čo môžete urobiť, je ísť si headset spolu s celou rodinou pred kúpením vyskúšať. Netreba sa toho báť. Stojí to za to.

Viktor Gregor

Viktor Gregor pracuje pre spoločnosť Pixel Federation, kde sa venuje dátovej analýze správania hráčov. Predtým vyštudoval aplikovanú matematiku na FMFI UK v Bratislave a VU v Amsterdame. V hrách a iných interaktívnych médiach vidí obrovský potenciál pre vzdelávanie nielen mládeže a detí.