Postaviť si vlastné mesto nie je jednoduché
Cieľom tohto projektu bolo postaviť spoločnými silami čo najkrajšie simulované mesto. Každá zapojená trieda dostala balík s materiálmi a inštrukciami. Jeho súčasťou boli herné peniaze, tímové karty s príjmami a výdavkami a tiež to najdôležitejšie – plán mesta a vystrihovacie makety budov, ktoré si deti kupovali. Lenže vytvoriť dobré mesto nie je len otázkou peňazí, ale najmä dohody a spolupráce.
Hralo sa priebežne asi tri týždne. Každý zo štyroch hráčskych tímov mal na starosti jednu mestskú štvrť a v strede mapy sa nachádzalo centrum mesta, ktoré stavala celá trieda spoločne. Peniaze mohli deti zarobiť plnením úloh, či už bežných školských, alebo tých prichystaných Edulabom. Nimi si následne kupovali domy a spoločne sa dohadovali na ich účeloch. Posledné sa budovalo centrum a kompromisy sa uzatvárali ťažšie a ťažšie. Celý tento proces navyše z každého týmu dokumentoval jeden novinár, takže žiadne podfuky sa robiť nedali. Na konci mohli žiaci svoju snahu prezentovať rodičom.
Do projektu, ktorý prebiehal v marci a apríli sa zapojilo 360 tried z 260 základných škôl, a viac ako 6500 detí si mohlo hravou formou vyskúšať nie len zarobiť si svoje prvé “peniaze” a kúpiť za ne niečo, čo má “hodnotu”, ale aj vyjednávať či dokumentovať. Vďaka tvorbe vlastných peňazí, budov a mesta sa tiež zdokonalili v kreativite a plánovaní. A čo je najdôležitejšie, deti ich prvé kroky k finančnej gramotnosti skutočne bavili.
Model je inšpirovaný fínskym vzdelávaním
Takéto projektové vyučovanie je veľkým trendom napríklad vo Fínsku, ktoré je známe vysokou úrovňou svojho školského systému. Jeho hlavnou myšlienkou je, že svet je len jeden – nedelí sa na matematiku, chémiu, jazyky či občianstvo – a preto je zmysluplnejšie deti učiť predmety v komplexných vzťahoch, nie oddelene. Malá finančná akadémia sa k tomuto modelu priblížila. No zatiaľ zostáva len jednou z mála podobných aktivít. V Edulabe preto nadizajnovali hru tak, aby mohla byť prepojená aj s bežným vyučovacím procesom. Na tých pár týždňov sa tak pre deti stane škola skutočne hrou.
Na otázku, či sa Malá finančná akadémia zopakuje, je ešte priskoro, v tejto chvíli autori vyhodnocujú dotazníky. No prvé dojmy naznačujú, že hru ocenili okrem detí aj učitelia, ktorí hľadajú cesty, ako v dnešnej zložitej dobe pristupovať k vzdelávaniu. V každom prípade, nie je to ani prvý, ani posledný zo série projektov Kozmix.sk, ktorá do konzervatívneho slovenského školstva prináša inovatívne vyučovacie metódy.