+ Plusy
  • meditatívne tempo
  • emocionálne silný zážitok
  • nádherná atmosféra s svet
- Mínusy
  • žiadne
platformy
žánre
vek
Kde si môžete hru kúpiť
Playstation Store

Journey – podobenstvo o živote a znovuzrodení

Aj v dobe, keď sa filmy, rozprávky a hry snažia neustále sa zrýchľujúcim tempom uchvátiť detskú pozornosť, sa môže objaviť svetlá výnimka. Pokojne vyrozprávané dobrodružstvo hry Journey je dôkazom toho, že aj videohra môže byť umeleckým dielom.

Nezávislému start-upu mladých študentov z University of South Carolina sa podarilo vytvoriť veľmi netradičnú hru – alebo ak chcete – audiovizuálny zážitok. Journey je meditatívnym dobrodružstvom bezmennej postavy v plášti, putujúcej čarovnou púšťou a rozvalinami akejsi dávnej civilizácie. Nenájdete tu prehnanú akciu, explózie ani násilie, vpred vás ťahá iba túžba po odpovedi na jednoduchú otázku: Kde sú ostatní, takí ako ja?

Journey nevyzerá, ale ani sa nehrá ako bežná hra. Počas celého trvania vám na pochopenie príbehu či ovládania nebude treba ani jediného slova. Bez vysvetľovania porozumiete princípu – postava sa hýbe stále bližšie k obrovskej hore na obzore, spievaním odomyká brány a získava silu lietať a plachtiť – to keď potrebuje prekonať vertikálne prekážky. Stretáva vznášajúce sa koberčeky, s ktorými nadväzuje spevavú komunikáciu a pomaly odhaľuje fragmenty príbehu.

Ako prvé vás zaujme očarujúce grafické spracovanie. Minimalistický vizuál obrovských piesočných dún a použitá farebná paleta tvoria dojem akejsi abstraktnej snovej krajiny. Prostredie Journey, nech je akokoľvek opustené, vyvoláva pocit večného pokoja a vyrovnanosti. Piesok sa bez prestania sype, keď ako postava brázdite vrcholky dún, ťahajúcich sa až niekam k nekonečnu. Zvuk a hudba potom tento snový pocit dopĺňajú a podporujú jeho celkové umelecké vyznenie. Nie nadarmo bola zvuková zložka Journey v roku 2013 nominovaná na cenu Grammy. Ani sa nenazdáte a Journey budete mať možno pustené len tak, s vypnutou obrazovkou, namiesto rádia.

Zaujímavo je vyriešená aj hra viacerých hráčov. Na jednej konzole si spolu nezahráte, ale ak ste pripojení k internetu, v ktoromkoľvek momente si môžete všimnúť vedľa seba povedomú postavu. To je váš nový spoluhráč, ktorý sa k vám bez slova pridal odniekiaľ z opačného konca zemegule. Potom si púť môžete užívať spoločne, bez súperenia alebo vzájomného škodenia si, v tichej a veľmi jemnej spolupráci.

Journey nezaťažuje deti prehnanými nárokmi na ovládanie, ani ich nestresuje ohrozením zo strany smrteľných nepriateľov – dokonca sa v nej nedá zomrieť alebo prehrať. Napriek tomu, že sa v neskorších fázach hry, keď už ovládate základy herných mechanizmov, objaví nebezpečenstvo v podobe kamenných lietajúcich hadov alebo zvýšená obtiažnosť skokov, Journey sa radí medzi tie najnenáročnejšie hry vôbec. Je pokojnejšia a menej požadovačná než bežný film, a predsa dostatočne pútavá – uchváti vás svojou atmosférou, čarom a príbehom, ktoré sa nenásilne odvíjajú v krátkej, ale o to intenzívnejšej hernej dobe: jej dohratie trvá len pár hodín.

Napriek tomu, že bežné hry vám väčšinou zaberú od dvanásť hodín vyššie, Journey nepovažujem za menejcennú investíciu. V štvrtinovom čase vám dá viac než iné hry, navyše si ju môže zahrať naozaj celá rodina. Koniec hry, po ktorom sa zvláštnymi okolnosťami začína od začiatku nové dobrodružstvo, akoby priamo vyzýval na podanie ovládača ďalšiemu hráčovi.

Journey môže byť pre deti zaujímavá ako výtvarne krásne stvárnená pokojná skákačka, pre rodičov sa môže v rafinovane skrytom podobenstve o živote a znovuzrodení nachádzať dojemný príbeh o tom, že cieľom niekedy býva samotná cesta. V jej jednoduchom, no hĺbavom príbehu si môže naozaj každý nájsť to svoje. A nevylučujeme ani to, že vám po jej dohraní od dojatia vytečie slza.

Teodor Kuhn

Teodor sa venuje štúdiu príbehov vo všetkých podobách. Má rád funkčné veci a dobrých ľudí.