+ Plusy
  • náhodne generovaný a zakaždým zaujímavý svet
  • široké možnosti realizácie a objavovania
  • kooperatívny multiplayer
- Mínusy
  • nešikovné ovládanie na mobilných telefónoch
  • úvod do hry môže byť pre anglicky nehovoriace deti obtiažny
žánre
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Google Play Xbox 360 Marketplace Xbox One Marketplace Playstation Store

Terraria – kreatívne pieskovisko bez hraníc

Obrovské dvojrozmerné pieskovisko pre malých aj veľkých si bude vyžadovať vašu kreativitu, odvahu a zvedavosť. Dnes vám odporúčame Terrariu – hru, v ktorej je možné, že takmer všetko závisí iba od vašej predstavivosti.

Vždy, keď nás v škôlke pustili na pieskovisko, mali sme jeden dôležitý cieľ – prekopať sa do stredu Zeme. Neuskutočniteľnosť či nepriaznivé podmienky ohľadne našej destinácie teraz hoďme za hlavu. V hĺbkach na nás čakali dobrodružstvá, drahokamy a príšery, s ktorými bolo treba bojovať. Potom tu bola druhá skupina detí, ktorá využila náš piesok na stavanie pevností a hradných múrov.

Tvorcovia tejto hry mali asi podobné detstvo. Na spôsob slávneho Minecraftu radíme Terrariu medzi tzv. sandbox hry, čiže pieskoviská, kde je vaše pole pôsobnosti a možností takmer nekonečné. Ich typickým znakom je voľnosť v rozhodnutiach a pohybe hráča. Ten tu nemá striktne definovanú úlohu, ktorú by musel splniť pre výhru, a tak je na jeho zvedavosti, kde, ako a čo v rozsiahlom svete objaví.

Terraria začína klasickou robinzonádou. Sme ponechaní uprostred prírody len so základnými nástrojmi ako sekera či krompáč. Onedlho sa zotmie a začnú sa objavovať rôzne divé zvieratá, ako aj nadprirodzené bytosti. Je teda logické, že nebudeme zaháľať a začneme ťažbou dreva či hliny, z ktorých si čo najskôr postavíme ochranný prístrešok. V našom novom domove si potom môžeme vytvoriť pracovný stôl a na ňom zložitejšie druhy výrobkov, ako sú dvere, nábytok a podobne. Tento mechanizmus „pracovných stolov“ sa bude v hre ešte niekoľkokrát rozvíjať a s každým novým stolom získame paletu nových receptov na vytvorenie ďalších viac či menej užitočných predmetov. Útočisko sa časom rozrastie a s každou správne postavenou miestnosťou sa prisťahuje nový obyvateľ poskytujúci hráčom výhody. Zväčša ide o obchodovanie s inak nezískateľnými materiálmi a výrobkami, alebo len o herné rady či liečenie.

Prostredie sa dynamicky mení a nie je to len na parádu. Už spomenutý cyklus dňa a noci sa odlišuje bezpečnosťou. Po daždi sa rozširuje trávnatá pokrývka a rastú stromy a raz za čas vaše osídlenie napadne armáda goblinov. Cez deň sa vydávame na prieskum. V tomto 2D plošnom svete je možné pracovať so všetkými troma dimenziami a časom. Preskúmame ten obrovský dutý strom? Postavíme si sklenenú vežu až do vesmíru? Prekopeme sa do stredu Zeme? Alebo pôjdeme na východ a nájdeme starý opustený hrad či púšť? Pri každom novom štarte sa prvky na mape náhodne skombinujú a vygenerujú unikátny svet ako stvorený na prieskum.

Každá oblasť ukrýva nové surovinové bohatstvo a s ním nové možnosti vylepšovať svoju postavu, nástroje a príbytok. Zložitosť hrania sa pomaly stupňuje. Obrániť svoj domček môžete zo začiatku len primitívnou jamou, ale časom to môže byť bez problémov aj nášľapná pasca či príšerám nedostupný dom v oblakoch.

Po diamanty a naozaj vzácne kovy je nutné prekopať sa hlboko pod povrch. Čím hlbšie sa však hráč dostane, tým nebezpečnejšie to pre neho v tajomných puklinách bude. Čakajú tu nástrahy v podobe príšer, lávových povrchov a spodnej vody schopnej zatopiť vaše šachty. Bojovať s nimi je možné pomocou rôznych zbraní na blízko i na diaľku,
spomeniem len harpúnu, vrhacie hviezdice a granáty.

Za najbombastickejšiu možnosť tejto hry považujem hru viacerých hráčov. Dvaja či viacerí môžu objavovať, plánovať a viesť expedície spolu, pomáhať si alebo si rozdeľovať úlohy. Dobrodružstvo výborné už pre jedného hráča začne byť ešte napínavejším.

V prípade zariadení s iOS alebo Androidom je ovládanie oproti PC verzii trochu kostrbaté. To bohužiaľ ovplyvňuje plynulosť boja, ktorý je na počítači určite zaujímavejší. Obrazovka na telefóne je, samozrejme, menšia, a teda sa na ňu zmestí menej informácií z inventára postavy.

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.