To najlepšie o hrách z TED konferencií

TED (Technology, Entertainment, Design) je každoročná konferencia, ktorej heslo je „myšlienky, ktoré stoja za rozšírenie“ (ideas worth spreading). Sú na nej prednášky z rôznorodých oblastí, ktoré prednášajú zaujímaví hostia. Na konferenciách sa hovorí okrem iného aj o hrách a informačných technológiách. Vybrali sme pre vás tie najlepšie prednášky týkajúce sa tejto problematiky z rôznych uhlov pohľadu.

Počítačový kód je ďalším univerzálnym jazykom a jeho vetná skladba bude obmedzená iba predstavivosťou budúcej generácie programátorov. Linda Liukas pomáha vzdelávať deti pri riešení problémov, povzbudzuje ich, aby videli počítače nie ako mechanické, nudné a komplikované, ale ako pestré, výrazné stroje, s ktorými sa oplatí hrať. V tomto rozhovore nás nabáda, aby sme si predstavili svet, kde Ada Lovelace zajtrajška vyrástla preto, aby bola optimistická a statočná v oblasti technológií, ktoré používa na vytvorenie nového sveta – úžasného, rozmarného a trocha divného.

 

 

Počítačové hry stoja na princípe odmeňovania. Čo sa ale deje v mozgu človeka pri hraní a teda získavaní odmien a aký dopad majú odmeny v hrách na správanie a učenie? Aj toto sa dozviete v prednáške Toma Chatfielda – známeho herného teoretika, ktorý sa zaoberá aj tým, ako využívať hry a odmeňovanie v hrách pri učení sa.

 

 

To, ako môžu akčné hry ovplyvňovať mozog z pohľadu kognitívnej výskumníčky Daphne Bavelier sa dozviete práve v tomto videu. Možno pre niekoho prekvapivé, avšak akčné hry či klasické „strielačky“ môžu pomáhať pri učení, sústredení sa, ale i multitaskingu – vykonávaní viacerých činností v tom istom čase.

 

 

V revolučnej prednáške Seth Priebatsch vysvetľuje, ako môže herná dynamika pretvárať svet –  od triedy, kde namiesto známkovania žiaci „získavajú úrovne“, až po myšlienkovú hru nazývanú „happy hour“ (ktorú možno hrávate aj vy – bez toho, aby ste o tom vedeli). Spoznajte mechanizmus využívaný v niektorých hrách, ktorým je možné meniť vzorce správania platné vo vzdelávaní aj biznise.

 

 

Hry ako World of Warcraft hráčom dávajú pocítiť svoju dôležitosť v záchrane rôznych svetov a ponúkajú motiváciu učiť sa vzorce správania od herných hrdinov. Čo keby sme ale naopak mohli využiť hráčsky potenciál na riešenie reálnych problémov vo svete? Jane McGonigal tvrdí, že to je možné a vysvetľuje ako.

 

 

Naozaj môže hranie video hier zvyšovať našu produktivitu? V prednáške Gabe Zichermann ukáže, ako môžu video hry vplývať na schopnosť riešiť problémy,  taktiež sa dotkne problematiky multi-taskingu, ktorý sa čoraz viacej stáva bežným v životoch najmä mladých ľudí.

Anna Mária Brijaková

Anna Mária je študentkou Informačných štúdií na Univerzite Komenského v Bratislave. Vo svojom voľnom čase rada číta, objavuje nové veci v informačnej sfére a taktiež krásu umenia v akejkoľvek podobe.