Zákerná veda v pozadí technologickej posadnutosti vašich detí

Prvým krokom k odolaniu vábenia digitálnych aplikácií ako Snapchat, Instagram či Netflix je rozpoznanie trikov, akými vás zahltia. Článok od Caroline Knorr, redaktorky vzdelávacieho portálu Common Sense Media.

Nechce váš syn vypnúť videohru? Je vaša dcéra posadnutá „lajkmi“ na Instagrame? Nie je to tak úplne ich chyba. Tieto aktivity sú podobne návykové, ako nápoje s vysokým množstvom cukru alebo neodolateľná chuť fastfoodového jedla. 

Mechanizmy sociálnych sietí, niektorých hier, aplikácií a ďalších digitálnych produktov sú nastavené tak, aby sme sa k nim vracali a chceli čoraz viac.

Zatiaľ, čo medzi psychológmi panuje polemika, či existuje závislosť na technológiách, niekoľko IT odborníkov odhalilo tajomstvá, ktoré nás držia pri obrazovkách.

Odolať túžbe skontrolovať svoj telefón, či schopnosť vypnúť Netflix po poslednom cliffhangeri by mala byť otázkou našej sebakontroly. Avšak podľa „whistleblowerov” akým je aj Tristan Harris, počítačový vedec a zakladateľ hnutia “Time Well Spent” (Zdravo strávený čas) a Adam Alter, autor knihyIrresistible” (Neodolateľné), sme takmer bezbranní. Notifikácie aplikácií, funkcia autoplay, ale aj “lajky” či správy, ktoré sa po čase vymažú, využívajú overené psychologické metódy, ako vytvoriť nutkanie. Tak nás nútia kontrolovať svoje komunikačné zariadenie či ihneď odpovedať na správy. Prípadne nám dajú pocítiť, že nestíhame urobiť niečo dôležité.

adam

Za týmito funkciami je celá rada ľudí, ktorých prácou je vytvárať pocit nevyhnutnosti. Množstvo z techník, ktoré používajú, bolo načrtnutých behaviorálnymi odborníkmi ako napríklad Nir Eyal, autor knihy Hooked a BJ Fogg zo Stanfordskej univerzity. Harris tvrdí, že tieto metódy „unesú“ náš vlastný rozumný úsudok.

Väčšinu dospievajúcich napríklad hlboko zaujíma, ako ich hodnotia rovestníci. Je teda logické, že ich priťahuje spätná väzba od priateľov – či už je pozitívna alebo negatívna. Máte vo svojom vrecku telefón, tak prečo ho neskontrolovať teraz?

Alebo teraz.

A teraz?

 

hooked

 

Čoraz viac zamestnancov tohto priemyslu – vrátane niektorých, ktorí sami dizajnovali tieto pozornosť vynucujúce funkcie – protestuje proti digitálnej manipulácii a navrhuje spôsoby, ako im majú firmy zamedziť. Uniknutá interná poznámka z Facebooku ukázala, ako sociálna sieť identifikuje, kedy sa teenageri cítia „neisto“, „bezcenne“ alebo „potrebujú zvýšiť sebadôveru“ a využíva takéto ich správanie.

 

Až donedávna veľké technologické spoločnosti svoje výrobky len obhajovali. Facebook napríklad hovoril, že psychológiu používateľov skúma iba na posudzovanie efektivty svojich funkcií. Rastúce obavy však viedli dvoch akcionárov spoločnosti Apple, aby vzniesli návrh, ktorý by vyriešil hrozby technologickej návykovosti. Spoločnosť Apple s ním súhlasila. Títo akcionári tiež vyzvali na ďalší výskum vplyvu technológií na mladých používateľov. Podobné štúdie môžu pomôcť vývojárom vytvoriť „eticky navrhnuté“ produkty so vstavanými funkciami, ktoré nám umožnia dať si od technológií odpočinok.

Existuje spôsob, ako s tým všetkým bojovať. Vďaka ľuďom, ktorí tieto metódy odhaľujú, môžete identifikovať špecifické triky a uvažovať, ako ovplyvňujú vaše myšlienky a správanie. Nezabudnite: dizajnované sú tak, aby skrátili čas medzi vašimi myšlienkami a konaním. Využitie obyčajnej pauzy pred reakciou vám pomôže chúťkam odolať. Nižšie uvádzame zopár trikov, ako udržať nutkanie na uzde. 

Autoplay

Najčastejšie sa používa na Netflixe, Facebooku a Youtube. Funkcia automatického prehrávania umožňuje, aby sa váš maratón nikdy neskončil. Tristan Harris nazýva tento fenomén „bezodná misa“, vďaka ktorej ľudia konzumujú preukázateľne až o 73 percent viac obsahu. 

Ako sa brániť? Automatické prehrávanie je pri prvom použití štandardne zapnuté, musíte ho vypnúť v nastaveniach. Tu je návod na vypnutie tejto služby v Netflixe.

netflix

Notifikácie

Štúdie ukazujú, že upozornenia – tie krátke pípnutia, ktoré vám hovoria, aby ste si skontrolovali svoje aplikácie – sú návykové. Zosúlaďujú externý spúšťač (pípnutie) s vnútorným pocitom (vzrušenie, záujem). Používajú ich skoro všetky aplikácie, ale niektoré, napríklad Musical.ly a YouTube, zistili, že ak upozornenia vyžadujú akciu, napríklad „Pozrite si nové video!“ alebo „Pozrite sa, komu sa páčil váš príspevok!“ reagujeme okamžite. Tieto výzvy na aktivitu nás nielen prerušia v inej činnosti, ale spôsobujú nám aj stres.

Ako sa brániť? Vypnite ich. Väčšina zariadení má sekciu Nastavenia, kde môžete upozornenia jednoducho vypnúť. Prípadne využite inú metódu a nainštalujte si aplikáciu, ktorá vás odmení, ak necháte svoj telefón na pokoji.

facebook notifikacie

Snapchat Snapstreak 

Snapstreaks je funkcia aplikácie Snapchat, v ktorej si používatelia posielajú krátke vizuálne odkazy. Tie sa po čase samé vymažú. „Snapstreak“ je akoby štafeta, ktorá sa začne po tom, ako si dvaja používatelia neustále po dobu troch dní posielajú snímky. Túto štafetu následne treba udržovať, inak prídete o už existujúci rekord. Možno si myslíte, že hnacím motorom Snapstreaku je súťaživosť, ale v skutočnosti je to psychologická teória nazývaná pravidlo reciprocity. Ľudia radi reagujú na pozitívnu akciu ďalšou pozitívnou akciou. Deti nimi môžu byť tak posadnuté, že ak nie sú schopné udržiavať vlastné rekordy, dajú prístup k zariadeniu tretej osobe, aby ich udržovala za ne (čo môže narušiť ich súkromie). Korporácie to zneužívajú, pretože viac údajov od užívateľov znamená viac príležitostí na pochopenie ich správania a efektívnejšie cielenie reklamy.

Ako sa brániť?  Pomôžte deťom pochopiť, ako spoločnosti typu Snapchat používajú túžbu byť priateľský ku kamarátom. Ak začínate mať Snapstreaky vašich detí vyše hlavy, povoľte im ich iba raz denne, napríklad, keď vynesú smeti, upracú si izbu alebo dokončia domácu úlohu. No a nakoniec, ak sa streaky vašich detí ukážu byť len otravné, ale nie škodlivé, možno budete musieť túto fázu proste prežiť a počkať až vaše deti objavia zase niečo iné.

snapchat

Náhodnosť

Ak by ste vedeli, že Instagram vám novinky, ktoré sa vás týkajú, ukazuje každý deň iba o tretej, asi by ste sa chceli byť online niekedy v tomto čase. Ale to by vás neudržalo pri telefóne nonstop. Namiesto toho sociálne médiá používajú „variabilné odmeny“. Táto technika nás neustále núti hľadať „odmenu“  zistenie, kto si nás pridal medzi priateľov, komu sa páčia naše príspevky a kto si dal nový status. Nie je náhoda, že tieto isté mechanizmy nútia gamblerov vhodiť ďalšiu mincu. Keďže nikdy neviete, kedy sa stane niečo nové, neustále sa vraciate a chcete danú činnosť zopakovať.

Ako sa brániť?  Vypnite si upozornenia aplikácií a naplánujte si časovač, ktorý vám v určitom čase každodenne odblokuje prístup k sociálnym sieťam a až potom si ich skontrolujte.

nahoda

Nákupy v aplikácii

Freemium hry ako Hay Day, Clash of Clans alebo Candy Crush vás lákajú tým, že sľubujú zážitky zdarma a potom ponúkajú mikrotransakcie. Skutočne záludný je spôsob, ktorým vás firmy držia pri hraní a nakupovaní. Čím viac hru používate a čím viac nákupov v aplikácii urobíte, tým viac o vás budú tieto spoločnosti vedieť. Vďaka hrám, ktoré sa pripájajú k Facebooku, tiež vedia, kto sú vaši priatelia. To im umožňuje ponúknuť vám konkrétne produkty v špecifických časoch, kedy ste najviac náchylní míňať peniaze.

Ako sa brániť? Orientujte sa skôr na platené verzie hier. Paradoxne sú z dlhodobého hľadiska lacnejšie a bezpečnejšie. Prípadne si s deťmi urobte náš test závislosti.

nakupy-v-appkach

Autor pôvodného článku: Caroline Knorr

Preložené autorom Vĺčata.sk z Common Sense Media, Americkou neziskovou organizáciou, ktorá pomáha rodinám robiť správne rozhodnutia v dnešnom svete médií a technológií. Pôvodný článok nájdete tu:

The Sneaky Science Behind Your Kid’s Tech Obsessions

logo-common_sense_media-screenrgb

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.